Bekalan Diesel akan ditambah lagi

Friday, July 26, 2013

Kekurangan diesel yang di alami oleh bandar raya Kota Kinabalu sejak beberapa hari yang lalu telah menjadi satu isu yang hangat di perbualkan. Banyak suara telah mula menggesa kerajaan untuk bertindak dan mempersoalkan bagaimana negara pengeluar minyak seperti Malaysia boleh mengalami kekurangan diesel. Namun ikuti info seterusnya...

Namun, setiap negeri di Malaysia telah di peruntukkan bekalan kuota minyak untuk di gunakan selama sebulan. Sabah sahaja telah di peruntukan sebanyak 74 juta Liter sebulan dan ini merupakan jumlah kuota biasa yang digunakan dalam tempoh sebulan. 

Pic Credit : Google Images
Tidak ada kedengaran suara-suara sumbang mengatakan bahawa kuota yang disediakan tidak mencukupi sepanjang beberapa bulan yang lepas, namun mendekati musim perayaan, keperluan untuk bekalan ini melebihi peruntukan kuota yang di sediakan menjelang Hari Raya. Negeri seperti Sarawak turut mengalami perkara yang sama, terutama di Bintulu dan Miri. Kedua negeri ini banyak menggunakan kereta pacuan empat roda berikutan keadaan muka bumi yang berbukit bukau.

Timbalan Pengarah KPDNKK Sabah, Suhaimi Mat Sari tidak menafikan Sabah mengalami kekurangan diesel dan pihaknya telah meminta Kementerian Kewangan untuk menambah 8 juta Liter lagi sepanjang bulan Julai untuk mengatasi masalah kekurangan diesel.

"Seperti Hari Raya semakin hampir, orang-orang akan sibuk dengan persiapan dan apabila aktiviti peningkatan perniagaan, begitu juga keperluan untuk diesel.

"Kekurangan yang telah berlaku sebelum ini tetapi ini adalah, tanpa ragu-ragu, salah satu yang paling teruk kita pernah alami setakat ini," katanya.

Beliau turut menasihati pengguna untuk mencuba jenama yang berbeza diesel dan bukannya berpegang kepada hanya satu jenama tertentu, yang katanya akan membantu meredakan keadaan kekurangan. Orang ramai juga seharusnya menjimatkan penggunaan minyak bagi mengelakkan keadaan minyak kenderaan cepat habis dalam pada masa-masa genting sebegini.

Dia juga mengatakan bahawa kadar harga dan kualitinya adalah sama. 

Menjawab mengenai dakwaan kecurian dan penjualan haram diesel, Suhaimi menjelaskan bahawa walaupun ia adalah satu kemungkinan, dia meragui sesiapa sahaja yang ingin membeli diesel dijual semula kerana harga tetap RM1.80 seliter menjadi pengetahuan umum.

Beliau mengatakan bahawa sekiranya orang boleh membeli diesel pada harga tetap di tempat lain, mengapa mereka mahu untuk membeli secara haram untuk harga yang sama?. Ini juga adalah persoalan berkenaan dakwaan kononnya kerajaan kurang mengawasi kes seludup minyak. 

Beliau turut meminta kerjasama dari kementerian berkaitan dan jabatan-jabatan berkaitan seperti Jabatan Pengangkutan Jalan untuk mengadakan sekatan jalan raya untuk menentukan dan mengenalpasti kenderaan dengan tangki yang telah diubah suai bagi membendung masalah penyeludupan.

Masalah ini bukannya seperti yang dikatakan oleh pihak pembangkang terhadap Kerajaan. Sudah tentunya aduan yang dibuat pihak mereka adalah sengaja disensasikan bagi meraih sokongan kepada mereka. Agihan kuota sememangnya ada, dan sepatutnya mencukupi, akan tetapi sebab-sebab yang sukar dikawal ianya menjadi persoalan hangat, kelak ianya akan tetap diselesaikan. 

Brought to you by Sabaheco:




0 comments:

Post a Comment